Prenosy

Partneři

Reklama

Kontakty

TJ Štefanydes Polička, z. s.
Luční 367

Školní jídelna ZŠ Na Lukách
Švermova 401

52. Šachové (mraveniště) Zaječice

Již 52. pokračování si úderem sobotní 9. hodiny připsala nejznámější soutěž družstev mládeže v ČR - Šachové Zaječice, jenž jsou zároveň MČR šestičlenných družstev st. žáků v rapid šachu. Součástí festivalu je i MČR dvojic nejmladšího žactva (roč. 2005+) a turnaj jednotlivců. Letos si v areálu Junior centra Seč zahrálo přes 450 hráčů! I s doprovodem se počet šachových nadšenců na místě vyšplhal až na 650 osob!

Polička i letos vyslala do bojů nadstandardně velkou výpravu, když jsme obsadili hlavní turnaj 2 družstvy, turnaj nejmladšího žactva 1 dvojicí a v turnaji jednotlivců si zahrál František Houška. Hned v úvodu bych tak rád poděkoval všem rodičům - řidičům za ochotu a bezproblémovou přepravu dětí.

Na Seč jsme dorazili v sobotu ráno, čekala nás bezproblémová prezence (pod vedením Vládi Česenka) a nově i ubytování v kempu U letadla. Nocleh v hlavní budově se snídaní v areálu byl ok (venku v chatkách prý byla zima a chyběla voda). Letos konečně vyšlo počasí, Leoš Pavlíček obstaral taborák a děti si tak mohly dopřát i večeři č. 2. Doplňujícím programem byl fotbal, vylepšená forma badmintonu? a hra na téma: Kdo zachrání kotě, kdy Leoš i na Seči pomáhal a chránil a dětem ukázal, jak sirotka bezpečně dopravit do „náruče jeho kočičí maminky“. :) Překvapivé pro mě bylo, že čas večerky vzorněji dodrželi naši dospívající chlapci, než jejich mladší spoluhráči. Kluci se asi přetočili na kolotoči, který na jejich přítomnost bude ještě dlouho vzpomínat. Kemp byl sice od areálu Junior centra vzdálen, ale do místa ubytování se stejně vždy dostaneme až večer a ráno pokoje zase předáme a bezprostředně po vyhlášení výsledků turnaje jedeme domů.

MČR šestičlenných družstev v rapid šachu

Naše týmy přijel na kole podpořit i člen poličského A týmu - Broněk Houška, který si možná přijel ověřit i sílu týmu, jelikož ani 3. nejlepší poličský výsledek v této soutěži (na němž se v roce 1994 podílel 4,5/9 na 1. šachovnici) se nám v „novodobé historii“ stále nepodařilo překonat, ale jen dorovnat v roce 2011. Po nešťastné prohře se Starým Městem však Seč opustil, když se souboje na 1. stole ani on nedočkal (tedy aspoň v sobotu). Před odjezdem se trochu obával o své kolo, možná ani tolik ne z důvodu materiální ztráty, ale spíše z představy ztráty cyklistického blaha, poněvadž trasa Seč - Chrudim je víceméně z kopce! :)

Cílem našeho áčka však nebylo překonání 16. místa, troufali jsme si i na historicky nejlepší výsledek (11. místo) z roku 1971, na kterém se tehdy podílel i na 3. šachovnici hrající Oldřich Lorenc.

Pojďme ale už k samotnému turnaji, který jsme zahájili i zakončili soubojem s Oazou Praha!

V 1. kole nás čekala záloha tohoto extraligového družstva, kterou na Seči vedl stále ještě žamberecký David Výprachtický! Znovu se ukázalo, že 1. kola nejsou v našem podání z kategorie nejpůsobivějších, zvlášť když jsme v pozici nasazeného týmu. Konečný výsledek byl pro soupeře až moc krutý, materiální ztráty jsme museli obracet na 1. a 5 šachovnici. 5-1

Ve 2. kole nás čeká velmi nepříjemná šachová škola QCC z Českých Budějovic, která hlavně před cca 3 lety zažívala velký výkonnostní progres. Po dlouhém boji vítězíme opět 5-1. Dojem z tohoto zápasu byl již dvojnásobně lepší.

Na Seči došlo i k vyhlášení nejlepších týmů 1. ligy družstev ml. dorostu.

TJ Štefanydes Polička - mistři 1. LDMs 13/14 (chybí Česenek a Feltl)!

Los 3. kola nám nabídl souboj s 5. nasazeným týmem Mostu, účastníkem extraligy dorostu, který přijel do Zaječic jistě s nemalými ambicemi. Jednalo se o náš bezesporu nejlepší zápas! Rychle sice prohrála Ilona, poté však naši hráči zabrali a nedůrazně hrající Severočechy trestali. Opět 5-1. Naši hráči se postarali o jedinou prohru města z hnědouhelné oblasti v turnaji. Týmům z absolutní špičky tabulky jistě nevadilo, že jsme velkého konkurenta ve „správný čas“ zabrzdili.

Poprvé jsme tak zvítězili v úvodních 3 kolech mistrovství!

Ve 4. kole jsme narazili na výběr Starého Města, kdy se mělo jednat o poměrně vyrovnané utkání, poněvadž jsme měli výraznější výhodu na 1. šachovnici a hosté naopak na 6. To se potvrdilo i v zápase, když jako první zvítězil Pepa Havelka a potvrdil tak výraznější ratingovou převahu. Po něm prohrála Ilona, která ovšem bronzové medailistce z letošního MČR dívek do 14 let dlouho vzdorovala. Výhody jsme ztratili v partiích Kuby Nešpora, který se v jezdcové koncovce nechal až příliš snadno připravit o krajního volného pěšce a Ondřeje Švandy, který si mohl připsat partii turnaje. Díky několika obětem se dostal soupeřovu králi „na zoubek“ a jen díky menší závěrečné nepřesnosti dovolil černé dámě ochránit svého krále. Po zbytečné výměně dam se koncovka našemu hráči nepovedla. Nepříznivý stav utkání se nepodařilo zvrátit ani Lukáši Pavlíčkovi, který v partii nenašel žádný solidní plán a nakonec také prohrál. 2-4

Utkání 5. kola s Lokomotivou Brno bylo asi nejnapínavější. Jedinou prohru za celý turnaj v tomto zápase utrpěl Josef Havelka, který v koncovce podlehl Hofírkovi. S jistotou vyhráli Tulis a Nešpor. S Lukášem to dlouho nevypadalo dobře, jistou kompenzaci za figuru ve 2 postouplých centrálních pěšcích měl. To však jen za předpokladu, že by soupeř figuru nevrátil, pěšcová koncovka by byla zřejmě prohraná. Vojtěch Straka však hrál natolik nedůrazně, až se nechal volnými pěšci ušlapat. O vítězství v zápase rozhodl remízou Ondra, který měl pozici sice vyhranou, ale ještě by to nějaký čas trvalo a lepší „vrabec v hrsti než holub na střeše“! 3,5-2,5

Poslední sobotní 6. kolo se hrálo již v podvečerních hodinách. Trochu mi připadlo, že jsme hráčům Klatov 3 body darovali až příliš snadno. Bojovnost našich hráčů byla v 6. kole nejnižší v celém turnaji a výsledek tomu i odpovídal. 0,5-5,5

Po prvním hracím dni jsme se usadili na 8. místě průběžného pořadí, s čímž jsme rozhodně nebyli nespokojeni. I los 7. kola k nám byl shovívavý a přisoudil nám Spartak Ústí nad Labem.

Možná i důrazný týmový pokřik soupeře ráno před hracím sálem jednotlivce soupeře motivoval k většímu odporu na šachovnicích. Slabší chvilku si vybrali Lukáš s Ondrou. Luky přišel až moc snadno o kvalitu, Ondra zase nepromyšleným šachováním věží zahnal soupeřova krále až ke svým slabým pěšcům, kteří popadali jako domeček z karet. Kompenzace v bodových ziscích Tuldy, Kuby a Pepy nám stačila pouze na zápasovou remízu 3-3.

Dostali jsme se tak do nepříjemné situace, kdy by prohra v posledních 2 kolech mohla výrazně ovlivnit náš hlavní turnajový cíl.

Dokázal bych si představit i příjemnějšího soupeře do 8. kola než jakým reálně byl Ortex Hradec Králové. Zápas se vyvíjel velmi podobně jako utkání 4. kola se Starým Městem, s jediným rozdílem - slušné pozice jsme dokázali vyhrát a ostatní, kromě 6. šachovnice, udržet. 4-2

Nepříjemná remíza z nedělního ranního kola nás opět dostala do situace, kterou v Zaječicích známe již léta letoucí - vylosování posledního kola proti jednomu z předních týmů soutěže. Jediným pozitivem je fakt, že jsme se za posledních 5 let v posledním kole takto dostali až na 1. stůl a dál už to nejde! Je tedy nutné přijmout novou výzvu a na 1. stole být v pozici nasazeného týmu. OAZA Praha už všechny „vystřílela“ (remizovala jen se Starým Městem) a teď si měla smlsnout i na nás. Na její zaváhaní stále čekaly o bod zaostávající Polabiny, které však měly před sebou zápas s nebezpečnou Vlašimí. Stejně jsem však z očí Michala Novotného vyčetl, že by nás snad i za případnou výhru tím seletem a sudem kvalitního piva obdaroval. :) Motivoval nás i p. Navrátil slovy: “Tak já tedy jednou té Poličce budu i fandit!“ :)

Poličské áčko v zápase posledního kola s OAZOU Praha.

Bohužel to nestačilo. Dovolím si však tvrdit, že jsme OAZE byli vyrovnaným soupeřem, zvlášť v časovkách jsme soupeře znervózněli, jelikož se Pepa na jedničce dostal z nepříjemné pozice a v koncovce obrátil misky vah na svoji stranu. Mrzet nás musí především nevyužitá šance na 2. desce, kde Ondra byl Hollanovi velmi důstojným soupeřem a v jeden okamžik si dokonce nesebral nabídnutou figuru. Více zabojovat měl Tulda, který opakoval tahy v pozici, která mohla skončit jeho prohrou i výhrou. Až zbytečně rychle odevzdal partii Kuba Nešpor, který dostal mat na poslední řadě. I to v součtu zapříčinilo naši těsnou porážku 2,5-3,5.

I přes prohru jsme se propadli pouze na 10. místo, se kterým jsme určitě spokojeni, jelikož jsme tím pokořili 33 let starý nejlepší poličský výsledek v této soutěži!

Fotografie ze závěrečného vyhlášení

Hodnocení jednotlivých hráčů:

Josef Havelka (7,5/9) - Pepa byl jednou z opor družstva, na 1. šachovnici při jeho bodovém výsledku určitě tou nejvýznamnější! Soupeře přehrával velmi jistě a potvrdil svoje kvality. Předvedl 2. nejlepší výsledek soutěže na 1. šachovnici. Není co vytknout.

Ondřej Švanda (5/9) - Ondra 2. desku určitě udržel, ale na šachovnici měl bodů určitě víc. K podobnému klidu, jaký předvedl Pepa, musí ještě dozrát, je fajn, že na to má ještě 4 roky.

Jakub Nešpor (6/9) - Rozhodně slušný výsledek Kuby. Musí se začít víc dívat dopředu, obě prohry s hráči 1900+ byly odevzdané až moc rychle. Jinak ovšem na Seči zanechal o 100 % lepší dojem než v minulém roce. Jeho odcházení od partie, které způsobuje nesoustředěnou hru, jsem si už na tomto turnaji pohlídal.

Jan Tulis (7/9) - Jak jinak odpovědět na kritiku trenéra z předešlého týdne, než výsledkem, který mu zavře ústa. Jedinou výtku za poslední kolo jsme vyřešili na místě. 2. nejlepší výsledek na 4. šachovnici v soutěži.

Lukáš Pavlíček (5/9) - Lukáš si na Seč ideální formu nepřivezl. Když se to spojí s tím, že rapid tempa mu úplně nevyhovují, tak z toho byl pouze průměrný výsledek, který na 5. šachovnici nedostačuje. Jeho 2 výpadky však zápasové body neohrozily, v jiných partiích příkladně zabojoval a soupeře k bodovým ziskům nepustil.

Ilona Langrová (0/9) - Jsem rád, že „čistá jízda“ naší mladší žákyni od šachu neodradila a Seč brala jako přípravu na další MČR družstev. Největší šanci na lepší výsledek měla v 1. a 8. kole, potrápila i několik starších žákyň. Získané zkušenosti ji určitě posunou dál.

Kvůli vytíženosti u áčka jsem viděl jen několik zápasů našeho rezervního týmu, a tak si netroufám na nějaké větší hodnocení jejich 42. místa. Výkonem potěšili hlavně Jakub Simon (6/9) a Daniel Zeman (5,5/9) na úvodních šachovnicích. Nezklamala ani Veronika Holásková na 6. šachovnici (4/9). Od 3. až po 5. šachovnici bych čekal nějaký ten bod navíc.

Šachové Zaječice byly pro většinu našich mladších žáků zároveň kvalitní přípravou na MČR družstev ml. žáků v rapid šachu, které se uskuteční v polovině června v Brně.

MČR dvojic nejmladšího žactva

Na startu jsme měli pouze jednu dvojici složenou z Adama Švandy a Václava Šafáře. Před turnajem jsem si myslel na jejich umístění v TOP 15, zvlášť při nasazení na rozhraní první a druhé desítky. Vašíkovi se turnaj příliš nevydařil (1/9) a nevykompenzoval to ani vynikající výkon Adama (8,5/9). Vašek si bude moc napravit reputaci ještě příští rok, pro Adama bylo 20. místo derniérou.

Turnaj jednotlivců

Jediné zastoupení jsme měli ve Františku Houškovi, který si i za 45. místo odvezl finanční odměnu za nejlepšího seniora turnaje.

Loňská reportáž
MČR družstev starších žáků
Turnaj dvojic
Turnaj jednotlivců

David Schaffer | Zobrazeno: 5713× | Komentáře (3) | 30.05.2014 | 22:13

Adam Sodomka

Ještě abych napsal něco k béčku. Končíme na 42. místě. Škoda zpackaného závěru (3 prohry v řadě). Šlo ale hlavně o to, aby si hráči, kteří senevešli do áčka zahráli. Jakub Simon 6/9 - Výborný výkon. Velmi dobrá spotřeba času na partii. Škoda snad jen partie s Buštěhradem, kde měl jezdce navíc, ale přesto prohrál. Daniel Zeman 5,5/9 - Také spolehlivý výkon. I spotřeba času byla dobrá. Do budoucna určitě platný člen áčka. Daniel Brokl 2/9 - Zde jsem čekal určitě mnohem více. Spotřeba času naprosto tragická, hraní prakticky á tempo. Šachy ho baví, ale v prvé řadě je potřeba zpomalit. Jinak žádný úspěch nebude. Michal Martínek 2/9 - Mohl přidat o bod víc, ale víceméně hrál na svůj výkon. Filip Koumar 2,5/9 - Platí to stejné jak u Michala. Svoje si uhrál. Veronika Holásková 4/9 - Poměrně spolehlivá poslední šachovnice. Škoda je nedělního závěru 0/3. Body týmu by to ale nepřineslo. Stejněj závěr (0/3) měli totiž i šachovnice nad ní. (Brokl, Martínek, Koumar).

04.06.2014 | 08:15

Hofírek měl sice o půl bodu více, ale Havelka měl díky lepším soupeřům, zase nejlepší výkon ze všech hráčů na turnaji.

10. místo je naprosto zasloužené, sice jsem si to malovali trochu jinak, ale můžeme si za to sami (remíza s Ústím n. L.). Musím říct, že už jsem dlouho neviděl u našeho mládežnickýho družstva takhle soustředěný výkon. Nevím jestli to bylo přítomností Pepy na 1. šachovnici, či co, ale práve poslední ročníky na Seči byly z naší strany prasárny.

Mrzí zbytečná prohra se Starým městem.
Mrzí Ondrova nezvládnutá věžovka s Ústím n. L. (za stavu 3:2 pro nás), kdy stačilo vzít pěšce místo nesmyslného šachování.
Mrzí nevyužitá šance obrat Oázu o titul. Zas tak pevně v rukou to neměly jak se tvářili.
Mrzí, že v pohodě porazíme 5:1 celkově čtvrý Most a my jsem až desátí.

Suma sumárum, na to, že jsem hráli prakticky v 5ti lidech celkem povedený turnaj.

03.06.2014 | 17:55

Ondřej Schaffer

Pěkný výkon uhrál Kuba Simon, který by A-týmu zvyšoval šance na medaile, ale i tak gratuluji k nejlepšímu umístění v historií naše oddílu! :-)

01.06.2014 | 17:02
Přidání komentáře

Bold text Italics Link    :-) ;-) 8-) :-D :-P :-O :-( :-/ ;,( ]:-D :-[

Ochrana proti spamu. Napište prosím číslici jedna:

Šachové novinky

2,5:2,5

Reporty a události odjinud

Chrudim-Hradec Králové, 5:3
Hodnocení zápasu 3. kola II. ligy.

odkaz |

Povinné, leč nelehké vítězství v zápase proti Kunvaldu
Ivo Prax o zápase 4. kola KP IIV proti Kunvaldu, který byl i s velmistrovskou účastí!

Sokol Lázně Bohdaneč : Rapid F + DDM Přelouč 4,5 : 0,5
Josef Sekyrka o zápase 5. kola KSZ.

KP II – východ – 4.kolo
Jaromír Glöckner shrnuje 4. kolo KP II východ PDŠS.

3. kvalifkační turnaj KPJ
Lubomír Šilar hodnotí 3. kvalifikační turnaj KPJ mládeže v Pardubicích.

2. kvalifkační turnaj KP jednotlivců
Zdeněk Sojma o moravskotřebovské účasti na 2. kvalifikačním turnaji KPJ mládeže v Pardubicích.

Zázraky se dějí … ale ne dneska
Pavel Holásek o zápase s Poličkou ve 2. lize D.

odkaz |

Soutěže družstev – zahájeno!
Petr Ďoubal o 1. kolech 1. ligy a KP1.

Plichta s Poličkou
Přemysl Osička o zápase s Poličkou B v KPIIZ.